Tuesday, June 25, 2013

Kerasukan



Soalan :

Assalamualaikum Tuan Haji. Nama saya Tengku Azriamin berasal dari Pasir Putih, Kelantan dan saya telah berkeluarga dan mempunyai dua orang anak. Sejak 2 tahun yang lepas isteri saya yang bernama Nabilah selalu diserang kerasukan. Kerasukan itu membuat isteri saya tidak sedar dan kadang-kadang hilang kawalan fikiran dan emosi. Semasa kejadian itu, selalunya dia akan merasa seluruh badan sejuk dan sakit kepala yang teramat sangat. Fikiran dia bercelaru dan apabila dalam keadaan rasuk dia menjadi agresif dan bertutur dalam bahasa asing. Kadang-kadang bila dia sedar dia berada di lokasi lain dan dia tidak tahu bagaimana dia bolah sampai ke lokasi itu. Pernah satu ketika apabila dia sedar daripada kerasukan, dia telah berada di dalam kawasan perkuburan. Saya mohon penjelasan dari Tuan Haji berkenan penyakit isteri saya ini dan bolehkah ia diubati melalui ayat-ayat Al-Quran.

Jawapan : 

Dari aspek perubatan moden, hysteria atau kerasukan  adalah disebabkan oleh gangguan mental seseorang atau dipanggil "mental disability'' yang akhirnya membawa kepada halusinasi atau ''halusination''. Ianya pada awalnya disebabkan oleh gangguan pada emosi dan fikiran yang akhirnya menjejaskan fungsi otak secara sementara. Masalah stres dan kemuruangan (depression) juga dikatakan punca berlakunya histeria. Mereka yang mengalami histeria sering kehilangan kawalan diri yang melampau dan keadaan ini akan membuat pesakit akan menjerit, meracau dan ada juga yang boleh bertindak  ganas. 
Daripada perspektif perubatan islam, kerasukan dikaitkan dengan keadaan seseorang yang mengalami gangguan jin atau iblis. Menurut pengalaman pesakit yang pernah dirawat kerasukan, mereka ternampak pelbagai perkara yang menakutkan hinggalah mereka tidak sedarkan diri dan meracau-racau. Ada juga yang mendakwa mereka berasa sejuk dan panas pada bahagian badan, fikiran bercelaru, hati menjadi tidak keruan yang akhirnya membawa kepada tidak sedarkan diri dan seterusnya dirasuk.
Jin dan iblis  boleh merasuk dan masuk ke dalam diri manusia dengan berbagai-bagai cara. Ini berpandukan kepada sebuah Hadis Rasulullah s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Sayidah Safiyah binti Huyay, bahawa Rasulullah pernah bersabda yang maksudnya :
“Sesungguhnya Iblis dan syaitan itu berlari dalam tubuh anak Adam melalui saluran darah.”  [Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim]
Dari Hadis di atas jelaslah bahawa Jin dapat masuk kedalam tubuh badan manusia dan terus sampai ke urat nadi dan saluran darah manusia. Jin dapat berjalan dalam tubuh manusia seperti arus eletrik mengalir dalam urat saraf sebagai kabel penyalurnya.  Selalunya Jin dan Iblis ini akan berdiam di dalam otak dan dicelah-celah urat saraf di tulang belakang tubuh manusia. Bila mereka berada di dalam otak manusia, mereka dapat menguasai pemikiran dan minda manusia sehingga ia dapat menimbulkan perkelahian sesama manusia, manusia kehilangan ingatan, hilang daya kemahuan dan kesedaran dan lain-lain lagi.Kerasukan adalah disebabkan kemasukan Jin di dalam tubuh manusia.
Jin dan Iblis boleh memasuki badan manusia samada di pinta sendiri oleh manusia atau tanpa di sedari oleh manusia itu sendiri. Disebabkan  kelalaian untuk  mengingati Allah atau melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah, ini akan memudahkan diri manusia itu  untuk di kuasai oleh Jin dan iblis

Jin mendampingi dan memasuki manusia melalui salah satu cara yang berikut :

  • Gangguan jin akibat perbuatan sihir. Di sini makhluk jin memasuki badan manusia bertujuan untuk menyakitkan tubuh fizikal dan mempengaruhi emosi dan mental seseorang. Ilmu-ilmu sihir banyak menggunakan jin sebagai medium perantaraan diantara pengamal-pengamal sihir dan mangsa yang kena sihir. Disini pengamal sihir akan mengarahkan jin-jin mereka untuk menganggu badan dan fikiran pesakit  bertujuan untuk menyakitkan atau membuat khianat kepada seseorang itu.
  • Gangguan jin disebabkan akibat kelemahan iman. Roh yang sakit atau  iman yang lemah adalah kerana sesaorang itu ingkar mengikut perintah Allah dan banyak melakukan dosa dan maksiat. Ini menyebabkan seseorang itu senang  di dampingi oleh makhluk-makhluk halus. Ketahanan diri terletak kepada kekuatan iman yang membentuk kekuatan roh. Kekuatan inilah yang menjadi benteng utama bagi pertahanan diri kepada gangguan jin dan iblis dalam kehidupan seharian.
  • Gangguan jin akibat amalan seseorang itu memuja jin-jin dengan sengaja atau pun tidak sengaja seperti dilakukan ketika membaca jampi, mentera dan serapah. Mempelajari ilmu-ilmu yang melibatkan jin-jin, seperti amalan kebatinan mempertahankan diri, ilmu kebal, susuk, ilmu yang berkaitan dengan permainan teater tradisional atau berubat dengan pengamal perubatan yang pada hakikatnya berdampingan dengan jin atau iblis.
  • Gangguan jin terhadap pesakit terencat akal semenjak lahir. Anak-anak yang mengalami penyakit terencat akal kadangkala diganggu oleh makhluk halus. Ini disebabkan daya pertahanan mereka lemah kerana tidak kesempurnaan akal pemikiran mereka. Disini jin dan syaitan mudah mengambil kesempatan untuk menguasai tubuh badan mereka.
  • Gangguan saka ialah gangguan jin yang datang dari asalnya dibela oleh keturunan keluarga pesakit. Saka bererti bahawa salah seorang daripada keturunan teratas pesakit seperti datuk, nenek, ibu atau bapa yang mempunyai atau mempelajari ilmu-ilmu yang melibatkan jin-jin atau bantuan-bantuan jin. Jin-jin ini akan berpindah kepada keterunan yang berikutnya apabila waris yang asal meninggal dunia. Ini berlaku apabila waris yang mati itu tidak sempat membuang ilmu yang diamalkan atau tidak membebaskan jin-jin yang mendampingnya sebelum waris itu meninggal dunia.

Simptom-simptom kerasukan :

  • Sesak pernafasan
  • Tekanan darah akan naik tanpa sebab
  • Denyutan nadi lebih kencang dan debaran jantung yang luar biasa
  • Badan berpeluh, seluruh badan mengigil dan berasa sejuk, tangan menggeletar
  • Menjerit atau menjadi marah tanpa sebab atau sebaliknya merasa sedih dan sayu, kadang-kadang ketawa atau mengilai, perubahan “mood” yang ketara
  • Fikiran kusut, “jiwa kacau” , emosi berubah-ubah, tidak fokus
  • Sakit dibahagian tulang belakang, tengkuk dan sendi-sendi
  • Sakit kepala yang teramat sangat
  • Rasa mengantuk yang amat sangat dan menguap berulang kali
  • Kembung perut, sedawa dan muntah
  • Seluruh kaki dan tangan kejang 
  • Mengeluarkan perkataan yang luar biasa atau bertutur dalam bahasa asing (contoh yang pernah saya lihat pesakit bercakap dalam bahasa Inggeris tetapi pesakit tidak pernah belajar bercakap bahasa Inggeris)
  • “Tone”suara yang berlainan  
  • Penglihatan pudar atau “tunnel vision” 
  • Tidak boleh mengawal pergerakan badan (tubuh pesakit berguling-guling tanpa kawal) 
  • Perubahan pada rupa wajah dan tubuh badan pesakit (contoh yang pernah saya melihat wanita muda bertukar raut wajah menjadi seorang tua dalam sekelip mata dan tubuh pesakit membongkok seperti nenek kebayan)

Pengalaman Merawat Kerasukan

Pada bulan April yang lalu ada sepasang suami isteri datang untuk membuat rawatan di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah. Suami mengadu emosi isterinya sering tidak menentu dan sikap isterinya mengamuk tidak tentu waktu. Pernah semasa keluar makan bersama di luar, sedang pasangan ini bergembira menikmati hidangan tiba-tiba isteri menampar muka suami tanpa sebab. Mereka juga mengalami kesukaran untuk bersama.
Apabila rawatan dilakukan pesakit mengamuk dan meracau dengan mengeluarkan kata-kata kotor mencarut , memburuk burukan suami, pesakit tersebut terpaksa di pegang oleh 3-4 orang ahli keluarga kerana keadaan pesakit yang agresif dan meronta-ronta . Pesakit juga menyebut beberapa nama yang didakwa melakukan sihir tersebut.
Pesakit ini juga pada mulanya membeliakkan biji matanya kemudian mengaum panjang seperti serigala mengaum, kemudian mengiau seperti bunyi kucing kemudian bercakap dalam pelbagai suara dan bahasa.
Setelah beberapa kali rawatan akhirnya dengan keizinan Allah swt pesakit itu beransur sembuh. Suami pesakit juga menceritakan apabila isteri beliau merasuk dan menyebutkan nama nama tertentu yang melakukan sihir tersebut perasaan marah timbul dan ingin berjumpa penama penama yang disebutkan isteri tetapi, atas nasihat  perawat meminta  supaya suami mohon Allah mengampunkan sesiapa yang mengkhianati isteri dan keluarganya. Akhirnya,  yang melakukan sihir itu datang kerumah pesakit memohon ampun dan maaf. Tetapi yang lebih mengejutkan yang melakukan sihir itu bukanlah penama-penama yang disebutkan isteri sewaktu merasuk.
Suami pesakit juga menceritakan pada awal rawatan beliau terpaksa bersabar dengan kerenah isterinya. Isterinya tidak mahu mengaji untuk mengamalkan surah amalan yang diberikan oleh perawat Al-Hidayah. Oleh itu, suami pesakit terpaksa membaca untuk isterinya. Masuk minggu yang kedua isterinya mula mahu mengamalkan amalan surah-surah yang diberi. Namum masalah baru pula muncul. Apabila membaca surah amalan itu, isteri beliau tiba-tiba kabur pandangan, sakit-sakit badan dan mengantuk yang melampau. Tanpa rasa putus asa suami pesakit terus membantu dan memberikan semangat kepada isteri supaya jangan cepat menyerah kalah kepada iblis. Akhirnya, atas kerjasama suami dan isteri serta keizinan Allah swt mereka berjaya menempuh dugaan tersebut.
Pernah saya berhadapan dengan seorang pesakit perempuan tua berumur tujuh puluhan. Apabila dirasuk, pesakit berbicara dalam bahasa Thai (Siam), Korea, Jawa dah Parsi purba dan kemudian bersilat ala Thai (tomoi). Iblis diberi kemampuan oleh Allah swt untuk bertutur dalam banyak bahasa dan bila pesakit dirasuk oleh Iblis, tidaklah mustahil pesakit itu boleh bertutur dalam bahasa yang diketahui oleh Iblis yang berada dalam tubuh pesakit.
Harus diingat bahawa pesakit yang dirasuk akan bercakap bermacam-macam antaranya menuduh ahli keluarga atau sehabat handai yang melakukan sihir khianat. Jangan mudah  mempercayai apa yang dikatakan oleh pesakit yang dirasuk kerana jin dan iblis akan cuba memecah belahkan hubungan silaturahim. Kita sering dengar sebuah hadis yang bermaksud “sejahat-jahat manusia, sebaik-baik jin”, jadi janganlah percaya akan percakapan yang keluar dari mulut pesakit yang dirasuk kerana itu semua datang dari tipu helah iblis.

Rawatan Kerasukan Jin

Untuk rawatan kerasukan, jin atau iblis yang ada didalam tubuh badan pesakit hendaklah dikeluarkan terlebih dahulu. Pesakit perlu datang berjumpa dengan perawat-perawat di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah untuk mengeluarkan benda-benda halus ini. InsyAllah dengan keizinan Allah swt jin dan iblis dapat dikeluarkan. Kemudian pesakit perlu membaca ayat-ayat Al-Quran khusus untuk sakit kerasukan ini serta mohon doa kepada Allah swt untuk sembuh dari penyakit ini. 

Senarai Bacaan Ayat-Ayat Penawar Untuk Penyakit Gangguan Jin Dan Kerasukan 

  • Surah Al Baqarah ayat 165 hingga 186
  • Surah Al A’raaf ayat 146 hingga 159
  • Surah Al Baqarah ayat 244 hingga 255
  • Surah Al Mukminun ayat 105 hingga 118
Manusia yang selamat dari ganguaan Jin dan Iblis  adalah manusia yang selalu berada dalam Tauhid (mengesakan) Allah swt, melalui lidah, anggota dan hati, mereka juga berakhlak dengan akhlak Rasulullah serta beramal dengan syariat Islam.
Justru itu, peliharalah amal ibadah kita. Hanya dengan ketaqwaan kita kepada Allah swt sahaja yang dapat membenteng diri kita dari kejahatan dan tipu daya jin dan iblis. Sesungguhnya rahmat perlindungan Allah swt sentiasa bersama dengan orang-orang yang bertaqwa.
“Bertaqwalah (patuhlah) kepada Allah, dan ketahuilah bahawa Allah bersama-sama orang yang memelihara diri dari kejahatan” Al-Baqarah:194

No comments:

Post a Comment