Sunday, June 15, 2014

Gadis hampir 2 tahun tak datang haid

Gadis hampir 2 tahun tak datang haid

http://www.hmetro.com.my/articles/Gadishampir2tahuntakdatanghaid/Article

Saya berusia 19 tahun dan mengalami masalah haid. Saya masih bujang, tidak pernah melakukan hubungan kelamin serta mempunyai bacaan indeks jisim tubuh (BMI) berat badan berlebihan.
Saya tidak datang haid sejak pertengahan 2012 dan pelbagai cara dilakukan untuk merawat masalah ini dari segi tradisional hinggalah bertemu pakar perubatan. Namun jawapan yang diberikan ketika itu hanyalah hormon tidak stabil dan tiada sebarang ubat diberikan. 
Sehingga Mei 2014, saya masih tidak didatangi haid. Sejak akhir-akhir ini, bahagian ari-ari terasa sakit dan faraj mengalami kegatalan yang keterlaluan.

Apakah yang harus saya lakukan kerana saya takut ia akan memberi kesan pada masa depan? Saya agak buntu untuk menyelesaikan masalah ini.

Wa,

Perlis


Kitaran haid lazimnya dikawal dua hormon utama dari ovari iaitu estrogen dan progesteron. Estrogen membentuk lapisan haid (endometrium) manakala progesteron pula mematangkan lapisan itu. Pematangan ini penting untuk menurunkan haid sekiranya telur tidak disenyawakan oleh sperma.

Wanita yang mempunyai masalah kesuburan ovari tidak menghasilkan telur matang. Ini menyebabkan kurang penghasilan hormon estrogen dan tiada pula penghasilan hormon progesteron oleh ovari. Inilah yang diterangkan kepada anda sebelum ini.

Bagi kes seperti anda, pemberian ubat mengandungi hormon menyerupai progesteron dapat menurunkan haid. Bagi wanita yang ketiadaan pengeluaran telur, ia akan kelihatan seolah-olah wanita itu terpaksa bergantung kepada pil hormon ini untuk menurunkan haid.

Rawatan asas adalah untuk membesarkan telur supaya ia boleh matang dan keluar (ovulasi) bagi melengkapkan kitaran haid. Bagi kumpulan wanita yang menginginkan anak, pemberian ubat subur dalam jenis dan dos bersesuaian dapat menjayakannya. Tetapi ubat ini mungkin kurang sesuai untuk wanita yang belum berkahwin.

Satu lagi cara adalah menurunkan berat badan. Walaupun sukar diamalkan, menurunkan berat badan kepada tahap ideal lazimnya dapat mengembalikan ovulasi dan seterusnya mengembalikan aturan kitaran haid wanita. Buat permulaan, anda boleh mencuba menurunkan sebanyak lima peratus saja daripada berat badan sekarang. Ini kerana, dalam sekumpulan kecil kes, menurunkan berat badan sekecil ini dapat mengembalikan kitaran haid dan seterusnya kesuburan.

Anda juga mungkin mengalami jangkitan kemaluan yang lazimnya berada di dalam faraj. Ia mudah dirawat. Bagaimanapun, bagi wanita yang mempunyai berat badan berlebihan, jangkitan ini lebih mudah berlaku.

No comments:

Post a Comment